BVVS’er Kees Visser over BVO Willem II
Kees Visser, werkzaam bij Willem II, is in de week van 22 mei één van de medewerkers aan het Honours Programme van Fontys Economische Hogeschool Tilburg.
Hij gaat de studenten een rondleiding geven in het Koning Willem II-stadion met bijzondere aandacht voor de media- en commerciële aspecten van het stadion. Kees Visser studeerde SPECO en is lid van de BVVS.
Andere BVVS’s die een inleiding verzorgen tijdens het Honours Programme zijn René Foolen, Pieter Marechal en Michel Dusée. Foolen en Marechal zijn werkzaam als docent bij SPECO Sportcommunicatie. Ze zijn ook columnist bij Sportnext en hebben een eigen platform: www.sportmedia.online. René Foolen werkte in het verleden bij de KNVB en PSV. Marechal was jarenlang manager Communicatie en PR bij Club Brugge. Michel Dusée is werkzaam bij de Eredivisie CV, onder andere voor de E-Divisie. Hij studeerde SPECO, was bestuurslid van de BVVS en volgde het gehele Honours Programme van SPECO en Johan Cruyff Academy.
Jan de Leeuw sprak met Kees Visser van Willem II.
Je bent accountmanager bij Willem II. Wat houdt je werk in?
Kees: Ik ben onder andere verantwoordelijk voor het relatiemanagement met de sponsoren van Willem II. Daarnaast houd ik mij bezig met acquisitie voor verschillende sponsorconcepten van Willem II. Daaraan gekoppeld organiseer ik verschillende sponsorevents bij Willem II. We werken meet een team van vijf personen op de commerciële afdeling en moeten er voor zorgen dat wij de commerciële doelstellingen realiseren.
Volgens een recent onderzoek van Sponsorreport lopen de sponsoruitgaven in Nederland de laatste vier jaar achteruit. Ook sportsponsoring staat onder druk. Raken deze ontwikkelingen ook een BVO als Willem II?
Kees: De afgelopen jaren zijn we steeds gegroeid en ook dit jaar maken we weer een mooie stap. In het volgend seizoen hopen we weer een volgende stap te maken. Dus deze trend zien wij gelukkig niet terug bij Willem II.
Hoe staat Willem II er op dit moment financieel voor?
Kees: In 2010 was de club op een haar na failliet. De afgelopen jaren is er door veel mensen binnen en om de club heen erg goed werk verricht. Daardoor zitten we inmiddels al een paar jaar in de gezonde categorie en hebben ook geen negatief eigen vermogen meer. Financieel is Willem II gezond. Nu is het zaak om meer vet op de botten te krijgen.
Stel dat een mecenas (een rijke meneer) zich meldt bij Willem II om de club over te nemen en miljoenen extra te investeren in de club. Wat zou de reactie van Willem II dan kunnen zijn?
Kees: Willem II heeft een bijzondere constructie. Alle aandelen van de club zitten in een stichting. Mocht zo’n situatie zich voordoen, dan moet zo’n besluit langs de clubraad. Hierin zitten alle geledingen van de club, van supporters tot sponsoren, tot vrijwilligers. Puur persoonlijk zie ik weinig succesverhalen op dit gebied in Nederland. Ook moet je afvragen of het bij een traditieclub als Willem II past, maar gelukkig is dit aan de clubraad om dan te beslissen.
Links en rechts hoor je wel de kritiek dat voor een deel van de BVO’s in Noord Brabant er geen bestaansrecht zou zijn? Teveel betaalvoetbalclubs in een te klein verzorgingsgebied. Hoe zie jij dat?
Kees: Willem II, NAC en PSV hebben een voldoende groot verzorgingsgebied voor eredivisievoetbal. NAC zal op langere termijn wel weer boven komen drijven. De andere clubs kunnen boven in de Jupiler League meedoen, maar dan moeten ze onderscheidend blijven. Kijk naar RKC dat veel focust op MVO en evenementen. FC Oss investeert in het complex en FC Den Bosch heeft een prima achterland. Ik heb weinig inzicht in Helmond Sport. Oftewel, het is allemaal mogelijk, alleen wat is je ambitie? Noord-Brabant zal nooit meer dan vier eredivisieclubs hebben.
Recent zijn er ideeën gelanceerd om het aantal clubs in de Eredivisies te beperken, bijvoorbeeld tot zestien en eventueel over te gaan op een uitgebreider Play Off-systeem. Wat is de positie van Willem II in dit soort discussies?
Kees: Berry van Gool, onze algemeen directeur, heeft zich uitgesproken tegen het play-offsysteem en minder clubs in de Eredivisie. Wij spelen ieder jaar rond de plek tien en zestien, dus persoonlijk ga ik voor achttien clubs. Dit jaar bewijst maar weer hoe spannend de Eredivisie is. In de laatste speelronde kan nog veel gebeuren voor kampioenschap, play-offs en nacompetitie. Dan hoef je volgens mij niet veel te veranderen. Wenselijker is dat de KNVB nadenkt over video-arbitrage. Volgens mij moet dit op korte termijn te realiseren zijn. Iedere aanvoerder zou één mogelijkheid per helft moeten hebben om een situatie terug te kijken. De tv-wagens en headsets zijn er al. Een mooi moment dus voor de KNVB om te laten zien dat het echt vernieuwend kan zijn.
Welke uitdagingen zie jij voor de commerciële afdeling van Willem II voor de komende drie jaar?
Kees: Behoud, groei en waarborgen/verhogen van de kwaliteit van het product sponsoring bij Willem II. Het is belangrijk dat je sponsoren altijd het gevoel geeft dat ze trots kunnen zijn dat ze sponsor zijn bij Willem II. Uiteraard willen we commercieel ook groeien en daar zien we nog voldoende kansen in.
Enkele maanden geleden werd een start gemaakt met de E-divisie, een officiële eSports-competitie voor FIFA-gamers. Ook Willem II doet mee aan deze competitie. Wat is meerwaarde van de E-divisie voor de club?
Kees: De jongeren als doelgroep moet je tegenwoordig op andere manieren bereiken. Deze generatie kijkt amper tot geen TV en bevindt zich hoofdzakelijk online op YouTube, SnapChat en Instagram. E-sports binnen Willem II is ook een middel om deze doelgroep te binden en betrokken te maken. Afgelopen week hadden wij een WII Kings FIFA toernooi. Daarbij waren onze E-sporter en een aantal spelers van het eerste elftal aanwezig. De kinderen zijn vaker met de E-sporter op de foto geweest dan met de spelers! Dat zegt wat. Ajax en Heracles bewijzen op dit moment al dat eSports kan zorgen voor commerciële inkomsten. Ook bij ons lopen de eerste gesprekken met bedrijven die interesse hebben om hier bij ons in te stappen.In je profielbeschrijving op Twitter kom ik ook FootballCulture tegen. Wat is jouw affiniteit met deze beweging en speelt het ook een rol in je werk als accountmanager bij Willem II?
Kees: Ik ben gek op de randzaken om het voetbal heen. Een lichtmastenfetisj wordt het af en toe ook wel genoemd. Vroeger keek ik bij iedere vakantie naar de lichtmasten in de verte en zocht later op welke voetbalclub erbij hoorde. Het is natuurlijk wel een beetje tegenstrijdig met mijn werk, aangezien we niet altijd aan nostalgie kunnen vasthouden. Maar als liefhebber kan ik wel genieten van oude stadions, zoals bijvoorbeeld de Bosuil.
Op welke manier maak je in je werk gebruik van je netwerk?
Kees: Je netwerk is zo belangrijk! Als eerstejaars SPECO’er denk je dat het nog niet zo belangrijk is, maar langzaam begin je de waarde ervan in te zien. Voor deze functie bij Willem II ben ik ook getipt door een BVVS’er. Dan zie je wat het op kan leveren! Het leuke is dat we nog met een heel team BVVS’ers bij OVC’26 in het derde voetballen. Tijdens onze SPECO-studie voetbalden we al samen en zeven jaar later nog steeds. Ook daar zie je de kracht van de verbinding van SPECO terugkomen.
Website: www.willem-ii.nl
Twitter: @KeesVissr
LinkedIn: Kees Visser