Businessclub Vrienden Van SPECO

Imre van Leeuwen directeur events bij SportVibes


Recent fuseerden het Delftse sportevenementenbureau Shivers en het Haagse sportmarketingbureau SportVibes. Ze gaan verder onder de vlag van SportVibes United met als vestigingsplaatsen Den Haag en Delft. BVVS’er Imre van Leeuwen gaat samen met twee anderen de nieuwe organisatie aansturen. Hij wordt directeur Events.  In het verleden was Shivers vooral een bureau voor sportevents. Het bureau is in 2006 ontstaan uit het internationale bureau Octagon CIS van Bob Verbeeck. Dat bedrijf veranderde in 2007 in Golazo Sports, Media, Entertainment, met nog steeds Verbeeck als eigenaar en directeur.  Jan de Leeuw had een gesprek met Imre van Leeuwen.
 
Wat maakte Shivers en SportVibes tot geschikte partijen om te gaan fuseren? 
Imre: De afgelopen twee jaar hebben we op een aantal projecten intensief samengewerkt. Zo leerden we elkaar op diverse niveaus echt goed kennen. We bleken enorm complementair in dienstverlening en netwerk. Waar Shivers vooral waarde toevoegde in creativiteit en management rondom grootschalige evenementen en complexe activaties was het oude SportVibes sterk in advisering en projectmanagement. We zijn door deze fusie het meest complete sportmarketingbureau van Nederland en kunnen nu een enorm breed scala aan vraagstukken, die in de sport en bij klanten leven, bedienen. 
Imre van Leeuwen (links) met onder meer Peter Blange  
 
Hoe ziet de organisatie van SportVibes eruit? 
Imre: We hebben onze activiteiten verdeeld in drie business units. Met SportVibes Marketing gebruiken we de kracht van Sport om mensen en merken in beweging te krijgen. Hier worden strategieën ontwikkeld en creatieve en effectieve concepten gesmeed, die crossmediaal worden geactiveerd. SportVibes Events is de tak die zich richt op de ontwikkeling, organisatie en vaak ook exploitatie van grootschalige evenementen. Acht maanden geleden hebben we als eerste bureau in Nederland, onder de naam SportVibes Digital, een socialmedia-bureau opgericht dat zich voor honderd procent richt op de wereld van sport. Hier leggen we de werelden van sporter, fan en sponsor op elkaar en verbinden deze. Dit doen we met een team van bijna tien socialmedia-experts, elk met hun eigen specialisme. Zo hebben we film/fotografie, editing en DTP in eigen huis. Hierdoor kunnen we letterlijk ‘op de hartslag van de sport' (dus 24/7) leveren. Enige weken geleden hebben we een PR- en Media-tak opgezet. Oud sportjournalist Annelieke Dijkstra zal dit gaan leiden. In totaal werken er bijna veertig vaste krachten bij SportVibes United. 
 
Bij SportVibes zijn nog enkele andere oud-SPECO’ers werkzaam, zoals Rob Langenberg (oud-voorzitter BVVS en erelid BVVS), Rein de Groot en Jacco Terheggen. Welke rollen en functies vervullen zij binnen de organisatie? 
Imre: Rob is onze senior-projectmanager. Zijn grootste talent is om de meest complexe publieksevenementen zoals de Grand Depart Tour du France en Giro Gelderland in goede banen te leiden. Jacco is verantwoordelijk voor de afdeling waar de evenementen georganiseerd en gecoördineerd worden. Zijn grote sociale vaardigheden zetten we de komende tijd ook in bij het projectmanagement rondom Tour du ALS. Rein is bij ons binnengekomen door de overname van Freetime Promotions. Hij was verantwoordelijk voor de organisatie van alle beachvolleyball- evenementen (30 dagen per jaar), maar heeft zich doorontwikkeld tot allround projectmanager. Zijn specialisme en hart ligt bij onze running- (bv. Harbourrun) en fietsevenementen (bv. Oranjepelotontocht). 
 
Waar liggen de sterke kanten van SportVibes? 
Imre: Onze enorme veelzijdigheid, enthousiasme, creativiteit, kennis en jarenlange ervaring die verborgen zit in ons complete team zijn in mijn ogen de belangrijkste zaken. Ondernemen in de wereld van sport en evenementen is letterlijk topsport. We kunnen echt het beste team samenstellen om de kans op succes voor onze klanten zo groot mogelijk te maken.  SportVibes teamfoto 
 
In de markt zijn verschillende bedrijven, groot en klein, actief als het gaat om organisatie van events, eventmarketing en ook het vermarkten van sport properties. Hoe gaan jullie jezelf in die markt positioneren? 
Imre: Als eerste door honderd procent te kiezen voor sport. Met Shivers werkten we ook voor klanten die creatieve brandactivaties of -events, buiten de sport, ontwikkeld of georganiseerd wilden hebben. Daarnaast zijn we ondernemend en willen we graag afgerekend worden op succes. Zo zijn we bij onze events vaak risicodragende partij. Ook in onze digitale campagnes zijn KPI’s relatief eenvoudig vast te stellen. Door onze veelzijdigheid kunnen we bij de hele journey van een project betrokken zijn en afgerekend worden.  Daarnaast willen we de sport zelf sterker te maken. We willen dit uiteraard doen op een manier die ook voor ons als SportVibes duurzaam is en bijdraagt aan groei. We focussen ons daarbij niet alleen op breedte- of topsport, maar geloven in de afhankelijkheid van beide vormen voor elkaar. We hebben met de exploitatie van het EK Volleybal Dames bewezen dat een dergelijk toernooi substantieel waarde kan toevoegen voor de sport op met name sponsorwaarde en ticketinkomsten. 
 
In de afgelopen jaren is online marketing en activatie steeds belangrijker geworden. Kun je dat toelichten? 
Imre: De enorme online ontwikkelingen blijken niet alleen uit cijfers en grafieken, maar zijn voor iedereen dagelijks zichtbaar. De tijd die consumenten besteden aan alles wat er online geboden wordt is substantieel gestegen en is ten koste gegaan van meer traditionelere media. Ook zie je dat ‘online’ extra beleving en waarde toevoegt aan bijvoorbeeld TV kijken. Online en events zijn twee krachtige manieren om sponsorships te activeren. Je laat de consument of fan niet alleen consumeren maar betrekt hem echt bij de verhalen die je met je merk via de sport wilt vertellen. Met Online is het mogelijk geworden het effect en bereik van je, relatief dure, activatie en sponsoring enorm aan te jagen. 
 
Voor welke klanten voeren jullie op dit moment projecten uit? 
Imre: We werken voor sportorganisaties als KNLTB, ADO Powervrouwen, Le Champion (Dam tot Damloop en Amsterdam marathon), Tour du ALS en LesMills (events & digital). Voorbeelden van bedrijven of merken waar we werken zijn de Staatloterij (o.a. Oranjepelotontocht), Red Bull (o.a. Red Bull Knock Out), Brooks Europe (Brooks Running Tour door Europa) en Illionx (de nieuwe hoofdsponsor van het Nederlands Dames Volleybalteam). Daarnaast hebben we een aantal eigen rechten in beheer die we elk jaar verder uitbouwen en uitbreiden. 

 
 
Welke ambities hebben jullie voor de komende tien jaar? 
Imre: We merken elke dag dat we met het nieuwe SportVibes enorm relevant zijn voor merken en sportorganisaties. We zijn in staat om de juiste koppelingen te maken en verhalen te vertellen, met respect voor elkaars belangen en doelstellingen. Dit gecombineerd met onze insteek dat de partnerships bij moeten dragen aan de fundamenten van de sport en de sportbeoefenaar maakt dat we jaar na jaar de sporten waarop we werken een beetje beter zullen maken. Sterke sport leidt tot mooie nieuwe initiatieven en meer sportparticipatie en sportconsumptie. Met SportVibes willen we intensief betrokken zijn bij deze initiatieven en aanjager, inspirator en begeleider zijn. 
 
Op welke manier maak je in je werk gebruik van je netwerk? 
Imre: Ik was een van de eerst afgestudeerden SPECO, al voor de tijd dat de BVVS werd opgericht. Mijn/ons netwerk is enorm belangrijk. Niet alleen om voor nieuwe klanten en projecten aan de slag te kunnen gaan, maar ook om zaken voor elkaar te krijgen in de dynamische wereld van de sport- en evenementenmarketing. Het is fysiek onmogelijk om met je hele netwerk intensief contact te onderhouden. Zorg ervoor dat je netwerk contact onderhoudt voor jou. Maak een onuitwisbare indruk, wees betrouwbaar en loyaal en creëer ambassadeurs. Op deze manier komt het netwerk naar jou toe. 
 

Website: www.SportVibes.nl 
Twitter: sportvibesnl 
Facebook: SportVibesUnited 
LinkedIn: Imre van Leeuwen

Partners van BVVS

Sport-Netwerk.nl
Carrièreplatform voor sportprofessionals